torsdag den 3. november 2016

Ungdonsskolen leger


”Ska’ vi lege zoologisk have?

Jaaa, jeg vil være den store farlige tiger, og så er du den sjove abe…

Ok, men om lidt er jeg den farlige slange, og så er du den lille mus, jeg vil æde”…

 

Min tanke er, at vi alle kan huske gode lege fra dengang, hvor vi var børn. Vi gik til legen med et kæmpe engagement og en alvor. Det var ikke svært at skifte ”scene” - i det ene øjeblik kunne vi være en sjov lille abe, der hoppede rundt, og i næste øjeblik den farligste slange, der både kunne sige lyde og opføre sig nærmest dødbringende…

 

I arbejdslivet er ”sceneskiftene” et vilkår. Sceneskiftene er erstattet med omstillingsparathed, kompleksitet, navigere i forskellige kontekster osv. osv…. Hvordan får vi det til stadig at være sjovt og fastholde engagementet?

 

Holder det gamle ordsprog om, at lige børn leger bedst? 

Ordsproget skal nuanceres eller som det siges nu ”foldes ud”…

Som medarbejdere i Ungdomsskolen er vi lige, når vi er forskellige!

Jeg bliver stolt og glad, når vi fra hver vores position og faglighed, med et stort engagement, bidrager til at arbejde efter de samme mål.

 

Inden sæsonstarten blev vores lærere i almenundervisning inviteret til lærerkonference en lørdag i seks timer. (Lærerne i almenundervisning har en ansættelsesgrad på mellem 2 og 4 timer om ugen). Omkring 50 medarbejdere deltog med et kæmpe engagement om, hvordan Ungdomsskolens læringstilbud bidrager til de unges vej mod dannelse og uddannelse.




 

I denne uge har vi i administrationen hygget os med plakaten ”Jeg bliver engageret når….” .

Jeg blev nysgerrig på, hvad ville eleverne svare?

Sofie, som her ”leger” sekretær, fik lavet et større format af plakaten og i samarbejde med vores aftenpersonale, har eleverne hele ugen bidraget med, hvad der gør dem engageret.



 



Hvor er det vildt skønt, når vi på Ungdomsskolen bruger de samme strategier med alvor og engagement i vores arbejde fra legene i barndommen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar