”Ska’ vi lege zoologisk have?
Jaaa, jeg vil være den store farlige tiger, og så er du den
sjove abe…
Ok, men om lidt er jeg den farlige slange, og så er du den
lille mus, jeg vil æde”…
Min tanke er, at vi alle kan huske gode lege fra dengang,
hvor vi var børn. Vi gik til legen med et kæmpe engagement og en alvor. Det var
ikke svært at skifte ”scene” - i det ene øjeblik kunne vi være en sjov lille
abe, der hoppede rundt, og i næste øjeblik den farligste slange, der både kunne
sige lyde og opføre sig nærmest dødbringende…
I arbejdslivet er ”sceneskiftene” et vilkår. Sceneskiftene
er erstattet med omstillingsparathed, kompleksitet, navigere i forskellige
kontekster osv. osv…. Hvordan får vi det til stadig at være sjovt og fastholde
engagementet?
Holder det gamle ordsprog om, at lige børn leger bedst?
Ordsproget skal nuanceres eller som det siges nu ”foldes
ud”…
Som medarbejdere i Ungdomsskolen er vi lige, når vi er
forskellige!
Jeg bliver stolt og glad, når vi fra hver vores position og
faglighed, med et stort engagement, bidrager til at arbejde efter de samme mål.
Inden sæsonstarten blev vores lærere i almenundervisning
inviteret til lærerkonference en lørdag i seks timer. (Lærerne i
almenundervisning har en ansættelsesgrad på mellem 2 og 4 timer om ugen).
Omkring 50 medarbejdere deltog med et kæmpe engagement om, hvordan
Ungdomsskolens læringstilbud bidrager til de unges vej mod dannelse og
uddannelse.
I denne uge har vi i administrationen hygget os med plakaten
”Jeg bliver engageret når….” .
Jeg blev nysgerrig på, hvad ville eleverne svare?
Sofie, som her ”leger” sekretær, fik lavet et større format
af plakaten og i samarbejde med vores aftenpersonale, har eleverne hele ugen
bidraget med, hvad der gør dem engageret.
Hvor er det vildt skønt, når vi på Ungdomsskolen bruger de samme strategier med alvor og engagement i vores arbejde fra legene i barndommen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar